عمومی

گفتگو درباره مباحث عمومی مانند کلید هوای، تعمیر لباسشویی و...

عمومی

گفتگو درباره مباحث عمومی مانند کلید هوای، تعمیر لباسشویی و...

ما قصد داریم در این صفحه علاوه بر رفع و رجوع مشکلات روزانه شما با کاربران خود نیز گفتگو داشته باشیم برای مثال در این صحفه به موضعاتی میپردازیم تعمیر لباسشوی مزلتان یا انتخاب کلید هوایی و کلید اتوماتیک برای ساختمان تان و....

  • ۰
  • ۰

تصمیم‌گیری در مورد اینکه اینورتر خود را تعمیر یا تعویض نماییم آن‌قدرها هم که فکرش را می‌کنید دشوار نیست.

اینورترها اسب‌های کاری هستند که دوام زیادی دارند.

تعمیر اینورتر یا درایو

خطاهای اصلی VFD

در زمینه تعمیر اینورتر، اتصال مستقیم VFD ها به الکتروموتورها باعث می‌شود که خطاهای رخ داده در الکتروموتورها مستقیماً بر روی آن‌ها تأثیر بگذارند. در مبحث تعمیر و عیب یابی اینورتر، عمده مشکلاتی که در VFD ها ایجاد می‌شود مربوط به بروز مشکل در IGBT های بخش اینورتر می‌شود. که این اتفاق در زمان اتصال کوتاه بین الکتروموتور و یا وقوع اتصال زمین در کابل رابط بین موتور و درایو رخ می‌دهد. در صورتی که فیلتر در خروجی درایو نباشد این مشکل حادتر می‌شود.

پدیده دیگری که در فرآیند تعمیرات انواع اینورتر شاهد آن هستیم، که منجر به بروز مشکل در منبع تغذیه درایو یا دیود/ تریستورهای بخش رکتیفایر آن می‌شود، ورودی ولتاژ اضافه و ناگهانی به درایو می‌باشد. دلیل اضافه ولتاژ می‌تواند تأثیر هارمونیک‌های تولید شده توسط تجهیزات دیگر نصب شده در کنار درایو و یا تبدیل موتور به ژنراتور در زمانی که VFD به صورت ناگهانی ولتاژ اعمالی به موتور را قطع می‌کند و یا سرعت موتور توسط عوامل خارجی از سرعت تنظیم شده در VFD بیشتر می‌شود، باشد.

هزینه تعمیر اینورتر ما چقدر می‌شود؟

این اولین سؤالی است که مشتری بعد از تماس با تعمیرگاه اینورتر مرکز تعمیرات عنوان می‌کند.

حق با مشتری است همیشه حتی در مورد سؤال

اوایل پاسخ درستی به این سؤال نمی‌دادم چرا؟ چون ازنظر من در مورد درایو سؤال جالب و کاملی نیست در مثلاً در مواردی یک خطای یکسان می‌تواند بین دویست هزار تومان تا هشت‌صد هزار تومان در مورد یک درایو چهار کیلووات هزینه بردارد. 

درواقع کد خطای OH یا همان OVER HEAT اینورتر یکسان است اما می‌تواند مثلاً از حس‌گر دمای درایو باشد از کثیفی هیت سینگ ها باشد از خرابی فن‌ها باشد از کثیفی فن‌ها باشد یا از خرابی کنترل برد درایو یا از خرابی تغذیه درایو یا حتی از خرابی IGBT باشد.

پس بنابراین در تماس تلفنی نمی‌شود هزینه دقیق اعلام کرد فقط می‌توانیم با وسواس بسیار یک بازه قیمتی اعلام کنیم که خدا نکند از آن بازه افزایش پیدا کند ولی درهرصورت ما به‌صورت کامل در تماس تلفنی سعی می‌کنیم کامل‌ترین راهنمایی رو به مشتری بدهیم.

درایوهای خاموش

در فرآیند تعمیر کنترل دور موتور، اولین مرحله عیب یابی چک کردن بخش IGBT های بخش اینورتر و دیود/ تریستورهای بخش رکتیفایر می‌باشد. هر یک از این قطعات، زمانی که معیوب می‌شوند، اتصال کوتاه شده و باعث می‌شوند تا ولتاژ بأس DC که معمولاً بالای 400 ولت است به مدارهای گیت درایو مربوطه و کارت‌های کنترلی اعمال شده و به آن‌ها آسیب بزند. به هر حال در هنگام سوختن IGBT به احتمال زیاد مدارهای گیت درایو مربوط به آن نیز آسیب دیده و باید تعمیر شود.

در مرحله بعدی ضمن بررسی بخش منبع تغذیه و رفع ایرادات احتمالی آن، درایو با منبع تغذیه DC جریان محدود شده، راه اندازی شده و درستی عملکرد منبع تغذیه و بخش کنترل آن بررسی می‌شود. با استفاده از منبع تغذیه DC، در صورت وجود اشکال در مدارات داخلی درایو، به دلیل محدود بودن جریان مشکلی برای قطعات الکترونیک قدرت ایجاد نمی‌شود.

آیا اینورتر یک برنامه حیاتی را کنترل می‌کند؟

اگر بله، بنابراین این فشار را با سفارش یک درایو اجاره‌ای کم کنید.

الکترومارکت دارای حجم بزرگی از درایوهای اجاره‌ای است و در اسرع وقت یکی از آن‌ها را برای شما فراهم می‌کند.

ما می‌توانیم یک درایو اجاره‌ای را نصب و راه‌اندازی کنیم و از شما پشتیبانی می‌کنیم در زمان تعمیر اینورتر شماست

تست‌های مورد نیاز بر روی اینورتر در روند تعمیر این تجهیز

تست کنترل سرعت موتور القایی

تست ورودی/خروجی‌های دیجیتال و آنالوگ

که اینکونه تست‌ها بنابر نیاز مشتری و وضعیت تجهیز انجام می‌شود.

در ادامه تعمیر درایو سعی شده است با مطرح کردن موارد تخصصی تا حدودی به ایرادات و مشکلات ایجاد شده در این تجهیز مهم و کاربردی بپردازیم.

در فرآیند تعمیر درایو و تعمیر اینورتر، سه جز اصلی آن باید مورد بررسی قرار گیرد:

https://sanat-tormoz.blog.ir/1401/02/16/%D9%85%D8%B4%DA%A9%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D8%AC-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%DA%AF%D8%A7%D9%87-%DA%A9%D9%BE%DB%8C

1. واحد مدار یکسو کننده

در ابتدا اینورتر (درایو سرعت متغیر) برق ورودی AC را با استفاده از پل دیود تمام موج سه فاز به برق DC طبقه میانی تبدیل می‌کند.

2. واحد مداری DC (بأس DC)

این واحد برق DC میانی را در خازن‌های توان بالا که قادر هستند ولتاژ و بار اضافی را برای چند دقیقه در خود نگهداری کنند ذخیره می‌کنند.

3. واحد مدار وارونگر (Inverter)

در پایان، واحد اینورتر برق ولتاژ مدار DC را گرفته و به برق متناوب AC تبدیل می‌کند. که برای مصرف موتور AC می‌باشد. اینورتر از تکنیک‌های مدولاسیون پهنای باند جهت ایجاد ولتاژ AC سه فاز در خروجی برای موتور استفاده می‌کند.

در روند تعمیر اینورتر و عیب یابی درایو، باید موارد مقدماتی چک شود. مانند صفحه نمایش کنترل کننده، اتصالات و دماها. بررسی چشمی اولین و شاید راحت‌ترین روش تشخیص عیب و ایراد باشد. گردوخاک موجود روی هیت سینک باید تمیز شود. از محکم بودن اتصالات و سیم‌های بادی اطمینان حاصل شود. اتصالات شل یکی از دلایل ایجاد مشکل در ساختار اینورتر می‌باشد. و عامل اصلی بالا رفتن هزینه‌های تعمیر درایو می‌شود.

تعمیر اینورتر

تعمیر یو پی اس

تعمیر تلفن پاناسونیک

  • ۰۱/۰۲/۱۶
  • javad akbari

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی