خرید قطعات با کیفیت بالا برای ضبط و بلندگوی خودرو راه خوبی برای اجتناب از مشکلات ضبط خودرو است. به هرحال هر ضبط ماشینی دیر یا زود یک سری مشکلات خواهد داشت.
حدود سه مشکل اصلی برای ضبط ماشین میباشد.
اولی سن ضبط ماشین است و مشکلات ناشی از آن اجتناب ناپذیر هستند.
دومین مورد قطعاتی هستند که به صورت کامل با ضبط ماشین برای تولید بهترین صدا جور نمیشوند.
سومین دلیل که بسیار پیش میآید و کاملاً نرمال است نصب اشتباه سیستم میباشد.
هروقت هرکدام از موارد بالا اتفاق افتاد بسیاری مشکلات در سیستم ضبط ماشین ممکن است اتفاق بیفتد. بعضی مشکلات مربوط به رادیو هستند درحالیکه بعضی مشکلات وابسته به اسپیکر هستند. در زیر به بیشترین مشکلاتی که درباره ضبط ماشین اتفاق می افتد و چگونگی تشخیص آنها میپردازیم. راه حلهای ساده و قابل فهمی برای شما بیان شده که برای انجام آنها احتیاجی به مدرک مهندسی ندارید.
بررسی هدیونیت و آمپلیفایر
اگر هدیونیت سیستم صوتی روشن باشد، اما صدایی از بلندگوها دریافت نشود، بهراحتی میتوان به این نتیجه رسید که مشکل از بلندگوها است. اما این واقعیت که هدیونیت روشن شده است، بهمعنای درست کارکردن نیست. قبل از انجام هر کار دیگری باید:
مطمئن شد که هدیونیت روی حالت ضدسرقت قرار نگرفته است که به کد رمز نیاز دارد.
تنظیمات صدا بررسی شود.
ورودیهای صوتی مختلف آزمایش شوند (مثلاً رادیو، پخشکنندهیا پلییر CD و غیره)
تمام فیوزهای داخلی مربوطه آزمایش شوند.
سیمها تحت بررسی قرار گیرند.
اگر هیچ مشکلی در هدیونیت پیدا نشد، باید آمپلیفایر را بررسی کرد. در سیستمهای صوتی خودرو که از آمپلیفایرها استفاده میکنند، آمپلیفایر شایعترین علت بروز این نوع مشکل است؛ زیرا صدا باید از طریق آن از بلندگوها عبور کند. در روند بررسی آمپلیفایر، باید موارد زیر را انجام داد:
اطمینان حاصل شود که آمپلیفایر واقعاً روشن است.
اطمینان حاصل شود که آیا آمپلیفایر به حالت «Protect Mode» رفته است یا خیر.
سیمهای ورودی و خروجی بلندگوها بررسی شوند.
فیوزهای داخلی و خارجی آزمایش شوند و از سالمبودن آنها اطمینان حاصل شود.
رادیوی ماشین کار نمیکند
رادیوی ماشین کاملاً و بدون نقص کار نمیکند وقتی که مشکلی در هرکدام از منابع پاور یا قطعاتی که با پاور درگیرند باشد.
سیم پیچی یکی از مواردی است که ممکن باعث عدم کارکرد درست رادیو شود. رادیو از طریق سیم پیچی که اکثراً زیر داشبورد است به پاور و اسپیکرها متصل است و اگر مشکلی درباره سیم پیچی باشد رادیو قطعاً کار نمیکند.
دوما رادیوهای ماشین از فیوز برای جلوگیری از آسیب ناشی از افزایش ناگهانی برق پاور استفاده میکنند. اگر سوخته باشد، مدار اتصال به ضبط ماشین قطع میشود و رادیو روشن نمیشود.
از دلایل دیگر کار نکردن رادیوی ماشین مشکلات خود پاور و یا مشکل در رابط اتصال به زمین باشد.
نشانههای که باید دنبالشان گشت:
– رادیو روشن نمیشود = مشکل سیم پیچی یا فیوز سوخته
– رادیو در فواصل نامنظم خاموش میشود = مشکل از پاور یا مشکل در رابط اتصال به زمین میباشد.
– صدا و نمایشگر رادیوی ماشین با هم روشن و خاموش میشوند = دستگاه ممکن است پاور کافی نداشته باشد.
– رادیو در هنگام رانندگی وقتی به دست انداز میرسید خاموش میشود = یک رابط در پشت دستگاه قطع شده است.
چکار باید انجام دهیم وقتی که رادیو کار نمیکند
با استفاده از مولتی متر چک کنید که فیوز نسوخته باشد. در ابتدا مطمئن شوید که پاور دستگاه خاموش است. سپس مولتی متر خود را روی اهم تنظیم کنید. روپوش فلزی فیوز را با روشهای تست مولتی متر لمس کنید و ببینید که آیا سالم هستند یا خیر. اگر مولتی متر عدد را نشان دهد یعنی فیوز نسوخته است و اگر هیچ چیزی را نشان ندهد یعنی فیوز سوخته است.
همچنین شما باید سیم پیچی و اتصال به زمین را چک کنید. اگر اتصال به زمین قطع شده باشد برای اتصال به رادیو باید آن را تعمیر کرد.
آزمایش بلندگوهای خودرو
روش دیگر، پیداکردن مقداری سیم و سیمکشی مجدد و موقتی برای هر بلندگو است. از آنجا که این روش برای آزمایش موقتی است، باید با برداشتن پنلهای در و سایر اجزا به بلندگوها دسترسی پیدا کرد.
اگر بلندگوها با سیمهای جدید کار کنند، میتوان مطمئن بود که مشکل از سیمکشی قدیمی است. همچنین میتوان بلندگوهای خودرو را با وصلکردن سیم برق از هدیونیت یا آمپلیفایر و اتصال سیمهای مثبت و منفی هر بلندگو به پایانههای مثبت و منفی یک باتری ۱/۵ ولت، «آزمایش» کرد.
اگر سیم بلندگوها خراب نشده و بلندگو هم کاملاً خراب نیست، هنگام اتصال سیمها به پایانههای باتری، صدای جزئی شنیده خواهد شد. با این حال شنیدن صدای خفیف از بلندگو با باتری ۱/۵ ولت، لزوماً بهمعنای این نیست که بلندگو در وضعیت خوبی قرار دارد. اگر در آخر همه چیز بررسی شده باشد، وقت آن است که بلندگوهای خودرو بهصورت کامل جایگزین کنید.